از زمانی که شرکت ملی پارس به دنبال افزایش روزافزون اهمیت جنگلبانی و باغبانی اقدام به تاسیس واحد جنگلبانی و باغبانی نمود، این واحد منشا خدمات فراوانی بوده است. واحد جنگلبانی و باغبانی از همان ابتدا با مدیریتی علمی، در ریل صحیح قرار گرفت. این واحد با استخدام جوانانی تحصیل کرده و دانشمند، نیروهای متعهد، دلسوز و مجرب خود را به خوبی سازماندهی کرد. وجود چارت منظم باعث شد بهره وری این واحد، به بیشترین میزان ممکن افزایش یابد.  قدم بعدی واحد جنگلبانی و باغبانی، ایجاد یک نقشه راه گسترده بود. با برنامه ریزی دقیق و حساب شده، تلاش های خستگی ناپذیری کارکنان و مدیریت دقیق مدیران،  این واحد موفق به انجام کارهایی بزرگ و ایجاد تحولی بنیادین گردید. در این بخش با برخی از مهم ترین کارهای این واحد آشنا خواهیم شد.

 

واحد جنگلبانی و باغبانی با یک برنامه دقیق و حساب شده، رسیدگی به درختان زیتون را در دستور کار خود قرار داد. درختان زیتون در سراسر قطعات فازهای ۳ گانه پراکنده بودند و واحد جنگلبانی و باغبانی در قدم نخست، به بررسی وضعیت آن ها پرداخت. نتیجه برآورد اولیه واحد جنگلبانی و باغبانی این بود که این درختان، نیاز فوری به هرس و پاجوش زنی دارند. در آن زمان، بیماری لکه طاووسی در بین درختان زیتون منطقه بسیار رایج بود. به همین دلیل واحد جنگلبانی و باغبانی با خرید سم با کیفیت و مجاهدت نیروهای خود، اقدام به سمپاشی این درختان نمود. مشکل بزرگ دیگر، وجود نیزارهای فراوان در بین درختان زیتون بود. این نیزارها، رقیب درختان زیتون در دریافت مواد معدنی مناسب از خاک بودند. این مشکل نیز با دیسک زنی قطعات درختان زیتون و جنگل حل گشت. دیگر نگرانی مهم واحد جنگلبانی و باغبانی، مساله تامین آب درختان زیتون بود. به همین دلیل، ایجاد فاروئر در قطعات مختلف جنگل و باغ زیتون در دستور کار قرار گرفت. ایجاد فاروئر باعث شد تا آبیاری درختان به صورت منظم و با راندمان بالا انجام گرفته و در مصرف آب صرفه جویی شود.


توجه به درختان زیتون، از اهم برنامه های واحد جنگلبانی و باغبانی می باشد.

 

دیگر خدمات واحد جنگلبانی و باغبانی

خدمات واحد جنگلبانی و باغبانی شرکت ملی پارس، سبب ایجاد یک تحول بنیادین در خصوص درختان زیتون قطعات فازهای ۳ گانه شرکت ملی پارس گردید. از انواع درختان زیتون موجود می توان به گروه های با ارزشی مثل زرد، روغنی، ماری، شنگه و زرد گلوله اشاره کرد. اقدامات علمی و با برنامه واحد جنگلبانی و باغبانی، ثمرات و برکات فراوانی داشته است. مقام معظم رهبری سال ۱۳۹۹ را سال « جهش تولید » نامگذاری کرده اند. واحد جنگلبانی و باغبانی نیز دعوت آن پیر فرزانه را لبیک گفت و با روحیه مضاعف، به تلاش خود ادامه داد. برآوردهای اولیه و واقع بینانه شرکت حاکی از آن است که علیرغم تحریم های ناجوانمردانه استکبار جهانی به رهبری آمریکا، تولید میوه زیتون در سال ۱۳۹۹ شمسی، به رقم تاریخی ۱۵۰ تن خواهد رسید. تولید ۱۵۰ تن میوه زیتون با کیفیت، یک رکورد جدید برای واحد جنگلبانی و باغبانی محسوب می شود.

 


واحد جنگلبانی و باغبانی امسال ۱۵۰ تن زیتون تولید خواهد کرد.

 

واحد جنگلبانی و باغبانی، یک الگو برای سایر واحدها محسوب می شود. واحد جنگلبانی و باغبانی، تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نچید و به سایر مسائل نیز توجه نمود. یکی از اقدامات شایان تقدیر واحد جنگلبانی و باغبانی، کاشت و پرورش انواع نهال های تولیدی درختان بود. از جمله این نهال ها می توان به نهال صنوبر، بادام درختی، گردو و رزماری اشاره کرد. از دیگر اقدامات واحد جنگلبانی و باغبانی، می توان به حذف علف های هرز چند ساله در بین قطعات جنگل با درگز اشاره کرد. این واحد که از ابتدا منشا خدمات عظیمی برای میهن اسلامی و بالاخص منطقه پارس آباد بوده است، اقدام به هرس و پا جوش زنی درختان صنوبر کاشته شده در فاز یک جنگل کاری نمود.همچنین به دنبال کاشت نهال صنوبر، این واحد خدوم نسبت به آماده سازی زمین جهت کاشت صنوبر تولیدی شرکت مبادرت ورزید. از دیگر کارهای مهم این واحد نیز می توان به هرس درختان، حذف علفهای هرز و رسیدگی به فضای سبز مهمانسرا اشاره کرد.

 

کاشت درختان صنوبر از اهداف واحد جنگلبانی و باغبانی است.

 

اهداف واحد جنگلبانی و باغبانی برای توسعه شرکت

به موازات پیشرفت های روزافزون واحد جنگلبانی و باغبانی، این واحد به آینده نیز می اندیشد. واحد جنگلبانی و باغبانی جهت توسعه شرکت ملی پارس، دورنمای روشنی را ترسیم کرده و اهداف قابل دسترسی را در نظر گرفته است. یکی از مهم ترین ویژگی هدف گذاری مسئولین این واحد، داشتن برآوردی صحیح و منطقی از داشته های فعلی، محدودیت ها و قوانین می باشد. مدیران و برنامه ریزان این واحد آگاهند که در نظر گرفتن اهداف غیر قابل دسترس و شعاری، تنها به اتلاف منابع و زمان می انجامد. نخستین هدف، ایجاد گلخانه مناسب برای تامین اقلام مورد نیاز شرکت می باشد. برای نیل به این هدف ارزشمند، این واحد می بایست تمامی اقدامات مورد نیاز را پیش بینی و امکانات مورد نیاز را تامین نماید. سپس در زمان منقضی نسبت به ایجاد گلخانه اقدام کند. دیگر هدف مهم و حیاتی این است که این واحد، نیازهای شرکت و بازار را به دقت رصد و ثبت کند. سپس در جهت تولید انواع نهال های مورد نیاز شرکت و بازار از جمله زیتون، هسته دارها و خشکبار اقدام کند. این اقدام می تواند در آینده نه چندان دور، به قطع وابستگی کشور به محصولات خارجی، صادرات پرسود و ارز آوری بیانجامد.

به دنبال تاکید چند باره مقام معظم رهبری در خصوص توجه به طب اسلامی – ایرانی، واحد جنگلبانی و باغبانی، تمام تلاش خود را برای ایجاد مزرعه گیاهان دارویی به کار خواهد گرفت. واحد جنگلبانی و باغبانی برنامه دارد نسبت به تولید انواع نهال های گیاهان دارویی از جمله اسطوخودوس و رزماری اقدام کند. از دیگر اهداف واحد می توان به تولید درخت صنوبر جهت کاشت در بین قطعات برش شده اشاره کرد. همچنین جهت رفع نیازهای داخلی و پیشگیری از تخریب جنگل ها و منابع طبیعی، این واحد قصد دارد نسبت به ایجاد مزرعه چوب اقدام کند. در نهایت، یکی دیگر از اهداف مهم این واحد جهت جلوگیری از هدر رفت آب  و سهولت استفاده بهینه از آب هنگام آبیاری انواع درختان، ایجاد کانال های بتنی به جای کانال های خاکی می باشد.

تولید رزماری از اهداف توسعه ای واحد جنگلبانی و باغبانی به شمار می رود.